De champagne kan open voor Kristian Valk en Kasper Middelkoop. Hun startup Hotelchamp heeft nog eens 2,25 miljoen euro opgehaald bij investeerders.
Vorig jaar kreeg hun twee jaar oude bedrijf al 1,75 miljoen euro aan financiering.
Met de software van Hotelchamp kunnen hotels meer boekingen binnenhalen via hun eigen website. Het Nederlandse bedrijf biedt zo een alternatief voor machtige boekingssites als Booking.com en Expedia.
Het verdienmodel van Hotelchamp is gebaseerd op het zogenoemde billboard-effect, dat in 2009 door een onderzoeker van Cornell University is ontdekt. Het komt erop neer dat het voor een hotel gunstig is om vindbaar te zijn via een boekingssite.
Een deel van de mensen zoekt namelijk wel naar een overnachting via Booking.com of Expedia, maar gaat als ze op het punt van boeken staan toch nog even naar de website van het hotel.
En dat is waar Hotelchamp hoteliers kan helpen. De technologie van het Amsterdamse bedrijf personaliseert de website van hotels op basis van het gedrag van de bezoeker. Dat moet leiden tot minstens 25 procent meer boekingen.
"Op basis van de profielen van de gebruikers tonen we relevante boodschappen die de gebruiker beweegt om de boeking direct via de website van het hotel te doen. Zoals een familiekamer aanbieden aan iemand die voor vier mensen boekt", zei Valk eerder tegen Emerce. "Het heeft weinig met privacy te maken. Op basis van klikgedrag kun je al heel veel zien over een persoon."
Grote hotelketens als klant
Hoewel er veel discussie is over of het billboard-effect dood is of niet, lijken hotelketens te geloven in de aanpak van Hotelchamp. Meer dan duizend hotels in een veertigtal landen gebruiken de software, waaronder bekende namen als het Palazzo Versace in Dubai, het Britse Millennium Hotels en de Nederlandse keten StayOkay.
Daarbij speelt ongetwijfeld mee dat hoteliers geen commissie per boeking hoeven af te dragen. Die kan bij bijvoorbeeld Booking.com oplopen tot een kwart van de kamerprijs. Bij Hotelchamp betalen ketens een vast bedrag per maand, van 229 euro voor een klein hotel tot enkele duizenden euro’s voor een grote keten.
Het model lijkt aan te slaan. Hotelchamp heeft inmiddels 55 medewerkers en drie kantoren, in Amsterdam, Groningen en Barcelona.
Dit keer steken WeTransfer-oprichter Nalden en Phillippe de Knijff en Jolanda Degen van Worldticketcenter geld in de startup. Hotelchamp wil de investering gebruiken om verder te groeien en de software te verbeteren, onder meer door het gebruik van kunstmatige intelligentie.